Specjalista ds. szkoleń charakterystyka zawodu
Zakres obowiązków
Specjalisty do spraw szkoleń
Sprzedaż szkoleń
Pracownik prowadzi aktywną sprzedaż usług szkoleniowych (szkoleń otwartych, jak i zamkniętych) firmom i instytucjom.
Kontakt z uczestnikami
Udzielanie wyczerpujących informacji dotyczących kursu i rozpoznanie potrzeb klienta.
Logistyka wydarzeń
Szczegółowe planowanie obejmuje m.in. ustalenie grafiku, ilości dostępnych miejsc, rezerwację hoteli, sal konferencyjnych itp.
Prowadzenie dokumentacji
Specjalista wystawia faktury, zaświadczenia i certyfikaty uczestnikom wykładów, opłaca hotele, sale szkoleniowe itp.
Ustalenie tematyki
Opracowanie programu szkolenia, zaproszenie ekspertów danej branży oraz prezentacja najnowszych badań.
Ustalenie zasad
Szkoleniowiec dba o przestrzeganie regulaminów, instrukcji wewnętrznych oraz zarządzeń m.in. ws. BHP.
Jak prezentują się kandydaci? Jakie wymagania zwykle pojawiają się w
ogłoszeniach rekrutacyjnych?
O pracę w charakterze trenera czy sprzedawcy szkoleń najłatwiej jest absolwentom takich kierunków jak psychologia, zarządzanie, ekonomia, socjologia czy prawo. Oczekiwania pracodawców obejmują znajomość pakietu MS Office oraz języków obcych (najczęściej angielskiego), a nieraz także posiadanie prawa jazdy kat. B. Niekiedy od szkoleniowców wymaga się ukończenia specjalistycznych kursów, a także doświadczenia w konsultingu lub sprzedaży.
Kompetencje miękkie cenione w tym fachu to umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, śmiałość, cierpliwość. Aby przekaz szkolenia był łatwy w odbiorze, trener musi wykazać się zdolnością do przekazywania wiedzy i zaangażowania uczestników, a także świetną autoprezentacją. Specjaliści do spraw szkoleń powinni mieć przyjemną aparycję oraz świetną dykcję.
Jest kilka powodów, dla których warto aplikować na oferty pracy dla specjalistów ds. szkoleń.
To zajęcie jest idealne dla osób, które chcą się stale rozwijać, są otwarte na zdobywanie wiedzy i nowych znajomości.
Warunki pracy
Dla kogo ten zawód?
Wybierają go głównie młode, energiczne osoby około trzydziestki, które mają rozwinięte kompetencje interpersonalne.
Miejsce pracy
Szkoleniowiec wykonuje swoje obowiązki w systemie 8-godzinnym w biurze, a niekiedy na terenie ośrodków szkoleniowych, szkół czy hoteli.
Perspektywy
Specjalista ds. szkoleń ma możliwości awansu zawodowego. W tym zawodzie wciąż należy się dokształcać.
Ile zarabia specjalista ds. szkoleń?
Mediana płac specjalistów ds. szkoleń wynosi 5600 złotych brutto. Najlepsi zarabiają nawet ponad 8000 złotych netto. Wśród świadczeń pozapłacowych, z których najczęściej korzystają pracownicy, pojawiają się służbowe smartfony, ubezpieczenie medyczne oraz dofinansowanie zajęć na siłowni.
Jakie są możliwości zatrudnienia specjalisty ds. szkoleń?
Tego typu pracę można podjąć w dziale szkoleń i rozwoju w dużym przedsiębiorstwie, w firmie konsultingowej lub szkoleniowej.
Wakaty czekają w różnych sektorach, a to właśnie szeroka specjalistyczna wiedza często decyduje o poziomie płac. Na jakie ogłoszenia mogą aplikować kandydaci zainteresowani pracą w branży HR na podobnych stanowiskach?
Specjalista ds. rekrutacji i rozwoju zawodowego
Prowadzi rekrutacje, bada potrzeby szkoleniowe, realizuje plany rozwojowe, a także koordynuje proces ocen pracowniczych.
Coach
Trener specjalizuje się w szkoleniach z obszaru rozwoju osobistego. Pomaga pracownikom, którzy stracili motywację lub są konfliktowi.
Doradca zawodowy
Bada predyspozycje zawodowe, ułatwia wybór ścieżki zawodowej. Etaty czekają m.in. w centrach edukacyjnych i poradniach psychologicznych.
młodszy konsultant
Inaczej asystent w dziale szkoleń i rozwoju lub researcher. Jego zadaniem pozostaje udzielanie wsparcia managerom.
specjalista ds. szkoleń
Prestiż tej profesji stale rośnie. Ten dynamiczny zawód wymaga samodzielności oraz analitycznego umysłu.
kierownik ds. szkoleń i rozwoju
Zajmuje się kreowaniem polityki i strategii rozwoju firmy, planuje wydatki na szkolenia, a także wybiera dostawców usług.
Dlaczego firmy powinny
inwestować w szkolenia?
Każdy prezes zarządu czy szef działu powinien być świadomy, że możliwości rozwoju są bardzo istotne dla pracowników. Wielu etatowców twierdzi, że poza wynagrodzeniem, to właśnie ten czynnik decyduje o tym, czy będą chcieli związać się na dłużej z firmą.
Pracodawcy mogą wysyłać swoich podwładnych na szkolenia grupowe lub indywidualne, kursy językowe, seminaria lub warsztaty. Najistotniejszą kwestią pozostaje w tym przypadku trafny wybór kierunku kształcenia pracowników. Jakie korzyści daje to firmom?
- mniejsza fluktuacja kadr, a tym samym mniejsze koszty rekrutacji,
- wyższe kwalifikacje to większa wydajność pracy,
- wzrost motywacji pracowników oraz konkurencyjności firmy,
- poprawa atmosfery i komunikacji między członkami zespołu.
Badania dowodzą, że bardziej opłaca się inwestować w szkolenie sprawdzonego, lojalnego pracownika, niż uczyć kogoś fachu „od zera”. Z tego względu dział szkoleń i rozwoju istnieje w każdej dużej firmie. Ponadto warto wspomnieć o tym, że nie tylko trenerzy czy specjaliści ds. rozwoju mają gwarancję zatrudnienia – za przyszłościowe uznaje się takie profesje jak np. dydaktyk medialny czy broker edukacyjny.